Verdronken Landschap
webkwestie - webquest
Leerkracht
Titel: Het verdronken landschap
Onderwerp: Verdronken dorpen
Schooltype: Basisschool
Bestemd voor de groepen: 7,8
Vakgebied(en): archeologie, aardrijkskunde, geschiedenis, tekenen, informatica
Uitvoering door 2 leerlingen
Tijdsinvestering door leerlingen: 1 uur voor de kaart en 1 ½ uur voor het verslag
Opbrengst:
De kinderen leren wat een verdronken landschap is en ze leren een verdronken dorp te herkennen in het landschap.
Kinderen leren vanuit verschillende perspectieven te kijken: vanaf de grond, maar ook vanuit de lucht
De kinderen leren te verwoorden wat ze zien.
De kinderen krijgen inzicht in hoe het verdronken landschap er vroeger uit zag.
De kinderen leren hoe ze zelf een tekening van een luchtfoto kunnen maken.
De kinderen leren te onderzoeken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het waarnemen van foto’s en satellietbeelden. Daarnaast worden bronnen gegeven die meer inhoudelijke, theoretische, informatie over het verdronken landschap geven. In het werkblad staan onderwerpen genoemd , die een leidraad vormen bij het maken van een verslag, waarbij ze tevens de tekening leren te integreren.
De kinderen wordt een probleemstelling voorgelegd, waar ze zich als echte onderzoekers over moeten buigen.
Extra materialen die nodig zijn:
Word of ander tekstprogramma
Computer met internetverbinding
Installatie Google Earth op pc’s
Scanner om gemaakte tekening van Google Earth in te scannen en als plaatje in het verslag te voegen.
Vel papier, potlood en gum
Adobe Acrobat Reader
Webkwestie makers: Boas Kluiving, Sjoerd Kluiving
Redactie: Ellen Bavinck
Datum: September, 2009
GEO-LOGICAL aardwetenschappelijk onderzoek & advies
Informatie: webquest@geo-logical.nl of klik hier