Verdronken Landschap

webkwestie - webquest

Leerkracht

Titel: Het verdronken landschap

Onderwerp: Verdronken dorpen

Schooltype: Basisschool

Bestemd voor de groepen: 7,8

Vakgebied(en): archeologie, aardrijkskunde, geschiedenis, tekenen, informatica

Uitvoering door 2 leerlingen

Tijdsinvestering door leerlingen: 1 uur voor de kaart en 1 ½ uur voor het verslag

Opbrengst:

  • De kinderen leren wat een verdronken landschap is en ze leren een verdronken dorp te herkennen in het landschap.

  • Kinderen leren vanuit verschillende perspectieven te kijken: vanaf de grond, maar ook vanuit de lucht

  • De kinderen leren te verwoorden wat ze zien.

  • De kinderen krijgen inzicht in hoe het verdronken landschap er vroeger uit zag.

  • De kinderen leren hoe ze zelf een tekening van een luchtfoto kunnen maken.

  • De kinderen leren te onderzoeken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het waarnemen van foto’s en satellietbeelden. Daarnaast worden bronnen gegeven die meer inhoudelijke, theoretische, informatie over het verdronken landschap geven. In het werkblad staan onderwerpen genoemd , die een leidraad vormen bij het maken van een verslag, waarbij ze tevens de tekening leren te integreren.

  • De kinderen wordt een probleemstelling voorgelegd, waar ze zich als echte onderzoekers over moeten buigen.

Extra materialen die nodig zijn:

  • Word of ander tekstprogramma

  • Computer met internetverbinding

  • Installatie Google Earth op pc’s

  • Scanner om gemaakte tekening van Google Earth in te scannen en als plaatje in het verslag te voegen.

  • Vel papier, potlood en gum

  • Adobe Acrobat Reader

Webkwestie makers: Boas Kluiving, Sjoerd Kluiving

Redactie: Ellen Bavinck

Datum: September, 2009

GEO-LOGICAL aardwetenschappelijk onderzoek & advies

Informatie: webquest@geo-logical.nl of klik hier